Vil du lære om investering og aksjer? Sjekk ut dette gratiskurset! Perfekt for å komme i gang.

Hva er EPS? (eksempel og formel)

Innholdsfortegnelse

Generelt anses høyere EPS som bedre, da det indikerer at et selskap genererer mer fortjeneste per aksje. Imidlertid er det viktig å vurdere andre faktorer som inntektsvekst, driftskostnader og gjeldsnivå når man analyserer et selskap.

Hvordan regne ut EPS

Du finner EPS ved å ta årsresultatet delt på antall aksjer. Svaret gir investorer en indikasjon på selskapets lønnsomhet.

Her er et eksempel:

I 2022 var årsresultatet til Orkla 5 446 millioner kroner. På slutten av året var antall utstående aksjer omtrent 997 000 000.

EPS = 5 446 000 000 / 997 000 000 = 5,4 kr

Hva er Orkla sin EPS?

Hvor kan du finne EPS

Børsnoterte selskaper rapporterer EPS i årsregnskapet sitt.

Bouvet sitt resultatregnskap med EPS
Utklipp fra Bouvet ASA sitt årsregnskap for 2022

En utfordring med EPS er den kommer i mange former.

  • Vanlig EPS: EPS basert på det rapporterte resultatet.
  • Justert EPS: EPS basert på et justert resultat. Dette kan være justering for engangshendelser og spesielle oppføringer.
  • Utvannet EPS: EPS basert på utvannet utestående aksjer. Utvannet utestående aksjer er et mål på alle aksjer + de som er forventet å komme på markedet ved et senere tidspunkt.
  • Trailing EPS: EPS basert på summen av resultatet de siste 4 månedene.
  • Forward EPS: EPS estimater på de kommende årene.

Når du søker på resultat per aksje på finansielle nettsider er det viktig å se hvordan det er regnet ut.

Vanlige spørsmål om EPS

Hva forteller EPS?

EPS er et nøkkeltall som viser investorer hvor mye selskapet tjente per utestående aksje.

Hva er EPS på norsk?

EPS står for earnings per share, på norsk heter den resultat per aksje.

Hva betyr negativ EPS?

Negativ EPS betyr at selskapet tapte penger det året.

Hva er utvannet resultat per aksje?

Utvannet resultat per aksje viser hvor mye penger selskapet tjente i forhold til utestående aksjer + aksjer som er forventet å komme på markedet ved et senere tidspunkt.