Hva er resultatmargin?
Resultatmargin viser deg hva selskapet sitter igjen med etter alle kostnader er trukket fra inntekten. Det forteller deg hvor profitabelt et selskap er og kan enkelt sammenlignes mot andre konkurrenter. Resultatmarginen er blant de viktigste nøkkeltallene siden den viser hvor lønnsomt et selskap er.
Resultatmargin presenteres som en prosent, for eksempel 2% eller 9%. En høy resultatmargin indikerer et lønnsomt selskap og potensielt konkurransefortrinn i markedet.
Hvordan regne ut resultatmargin (formel)
For å regne ut resultatmarginen trenger du å finne frem resultatet og inntekten til selskapet.
RESULTAT FORMEL
Inntekt – kostnader
RESULTATMARGIN FORMEL
(Resultat / inntekt ) * 100
I Orkla sitt regnskap er det to linjer under årsresultat.
Minoritetenes andel av årsresultatet
Minoriteter representerer eksterne eierinteresser i datter- og datterdatterselskaper (trykk her for å åpne note 33 – om minoritetene – i rapporten til Orkla). For eksempel er selskapet AS Saudefaldene et datterselskap av Orkla med eksterne eierinteresser – Orkla eier 85 % og Sunnhordaland Kraftlag 15 %. Det er et kraftselskap i Sauda kommune, Rogaland., og de må få sin andel av årsresultatet.
Rent praktisk betyr det at vi bruker linjen majoritetenes andel av årsresultatet når vi skal regne ut resultatmarginen. Det er årsresultatet til aksjonærene i Orkla.
UTREGNING AV RESULTATMARGIN
(4 371 / 47 137) * 100 = 9,2 %
Orkla ASA historisk resultatmargin
Siden 2011 har Orkla gjort en fenomenal jobb. Fra negative og varierende resultatmargin, har de nå en stabil margin.
I en analyseprosess er det mer vanlig å se på marginene enn selve kronebeløpet når man sammenligner selskaper. Den gjør det enklere å analysere historisk utvikling og sammenligne konkurrenter.
Vanlige spørsmål om resultatmargin
Resultatgrad og resultatmargin er det samme. Resultatgrad viser hvor stort resultatet er i forhold til inntekten, akkurat som resultatmarginen.
For å regne ut resultatmarginen trenger du å finne frem resultatet og inntekten til selskapet. Deretter tar du resultatet delt på inntekten multiplisert med 100.
Resultatmargin viser deg hvor mye selskapet sitter igjen med etter alle kostnadene er betalt. Det er et mål på lønnsomheten.
Resultatmargin varierer etter sektor. I noen sektorer er 3% resultatmargin ansett som lønnsomt, i andre er 8% resultatmargin ansett som lønnsomt. For å finne ut om et selskap har en god resultatmargin bør du sammenligne det med nære konkurrerenter og sektoren som helhet. Er det bedre, dårligere eller omtrent gjennomsnittlig?