Markedseffisiens
Markedseffisiens i finansverdenen dreier seg om hvor riktig og raskt markedet priser verdipapirer. I et effisient marked reflekterer dagens pris allerede all tilgjengelig informasjon som kan brukes til å forutsi prisen på et verdipapir – det være aksjer, obligasjoner eller derivater. Det er som om markedet er et lynraskt sjakkbrett som svarer helt optimalt på hvert trekk.
In an efficient market, at any point in time, the actual price of a security will be a good estimate of its intrinsic value.
Eugene Fama
Hypotesen om effisiente markeder, kjent som EMH – Efficient Market Hypothesis, ble introdusert av Eugene Fama og Paul Samuelson i 1960-årene. Hypotesen ble beskrevet i artikkelen Efficient Capital Markets: A Review of Theory and Empirical Work. Ideen gikk ut på at markedsaktører ikke kunne slå markedet over tid siden prisen “alltid” var riktig.
Analyser av historisk kursutvikling, selskapets regnskap og annen informasjon gir ingen klare fordeler for å spå fremtidige kursendringer i forhold til dagens pris. Markedet justerer feilprisinger lynkjapt, og kjøpere og selgere tilpasser seg i takt. Ingen har mulighet til å handle basert på historisk informasjon, fordi markedet er konstant i bevegelse, drevet av den ferskeste og mest relevante innsikten.
3 typer markedseffisiens
Det er vanlige å dele markedseffisiens inn i styrkegrader:
- Svak markedseffisiens
- Mellomsterk markedseffisiens
- Sterk markedseffisiens
Svak markedseffisiens
Svak markedseffisiens sier at all historisk markedsdata, som pris og volum, allerede er innregnet i aksjekurser. Dette betyr at å analysere tidligere handelsmønstre med teknisk analyse ikke vil gi noen fordel siden markedet raskt tilpasser seg ny informasjon.
De som tror at markedet er svakt effisient, mener at investorer kan oppnå en fordel av å analysere blant annet regnskap, økonomiske nøkkeltall og markedet et selskap opererer i.
Mellomsterk markedseffisiens
Mellomsterk markedseffisiens sier at all historiske data og offentlig informasjon om et selskap og dets bransje, for eksempel regnskap, økonomiske indikatorer og nyheter, er innbakt i aksjekursen til ethvert tidspunkt. Investorer kan ikke utkonkurrere markedet ved å analysere denne informasjonen.
De som tror på dette, mener at verken teknisk eller fundamental analyse vil gi investorer noen fordel og bare utilgjengelig informasjon gjør det mulig. Dette kan være innside informasjon eller annen informasjon som ellers er gjemt for markedet.
Sterk markedseffisiens
Sterk markedseffisiens er et markedet hvor all historisk informasjon, offentlig informasjon og utilgjengelig informasjon er reflektert i markedskursen. Til og med intern informasjon i selskapet. Det er med andre ord ikke mulig å oppnå bedre avkastning enn markedet.