På 13 år (1977-1990) oppnådde Peter Lynch utrolige 29,2% gjennomsnittlig årlig avkastning. En av hemmelighetene hans var The Two-Minutt Drill.
Before buying a stock, I like to be able to give a two-minute monologue that covers the reasons I’m interested in it, what has to happen for the company to succeed, and the pitfalls that stand in its path.
Peter Lynch fra One Up On Wall Street
Før en investering tok han i bruk verktøyet The Two-Minutt Drill. Det er et fantastisk verktøy. I boken One Up On Wall Street dedikerte han et helt kapittel til å diskutere hvordan.
Den går ut på å holde en kort tale i speilet eller til hunden din hvor du forteller hvorfor du er interessert i en aksje, hva som må til for at selskapet skal lykkes og fallgruvene som står i veien. Han kalte dette for selskapets story.
Denne talen hjelper deg ta gode investeringsvalg av flere grunner:
- Du tydeliggjør ideen din
- Du tvinges til å sette deg inn i investeringen
- Du avslører om du har gjort grunnarbeidet
- Du beskytter deg mot følelsesstyrte valg
The two-minute monologue can be muttered under your breath or repeated out loud to colleagues who happen to be standing within earshot. Once you’re able to tell the story of a stock to your family, your friends, or the dog, and so that even a child could understand it, then you have a proper grasp of the situation.
Peter Lynch fra One Up On Wall Street
Gratis nettkurs: Innføring i aksjehandel
Hva er selskapets story?
Selskapets story handler om selskapet idag og dets fremtid.
- Hva er selskapets målsetting?
- Hvordan skal selskapet nå målet?
- Hvordan tjener selskapet penger idag og hvordan skal det tjene mer penger i fremtiden?
- Hva satser selskapet på?
- Hva er strategien?
- Hva er selskapets utfordringer og hvordan møtes disse?
- Hva er selskapets konkurransefortrinn?
Din jobb som investor er å bli en mini-ekspert på selskapet og forstå hvor det er på vei. Hva holder selskapet på med og hvordan skal det vokse? Jo bedre du kjenner selskapet, jo enklere er det å utvikle en story.
Disse tingene er forskjellige fra selskap til selskap.
Et stort og stabilt selskap kan fokusere på å forbedre lønnsomheten ved å effektivisere driften, ekspandere til nye markeder og kvitte seg med ulønnsomme eiendeler.
Et lite vekstselskap kan fokusere på kundevekst i det lokale markedet ved å forbedre produktet og inngå strategiske partnerskap.
I boken gir Peter Lynch et eksempel på hvordan en story kunne sett ut for Coca-Cola på tidspunktet han skrev boken, han skriver,
Coca-Cola is selling at the low end of its p/e range. The stock hasn’t gone anywhere for two years. The company has improved itself in several ways. It sold half its interest in Columbia Pictures to the public. Diet drinks have sped up the growth rate dramatically. Last year the Japanese drank 36 percent more Cokes than they did the year before, and the Spanish upped their consumption by 26 percent. That’s phenomenal progress. Foreign sales are excellent in general. Through a separate stock offering, Coca-Cola Enterprises, the company has bought out many of its independent regional distributors. Now the company has better control over distribution and domestic sales. Because of these factors, Coca-Cola may do better than people think.
Peter Lynch fra One Up On Wall Street
Peter Lynch gjorde sitt beste for å forstå forretningsmodellen, fremtidsutsiktene og konkurransefortrinn til et selskap han potensielt skulle investere i. Det bør du også.
Les også: Hvordan begynne med aksjer?
Hvordan du kan bruke selskapets story
Når du har en story blir alt enklere.
Den hjelper deg med å følge opp investeringen og den beskytter deg mot følelsesladde valg.
Find a story line to follow as a way of monitoring a company’s progress.
Peter Lynch fra One Up On Wall Street
Peter Lynch ville regelmessig se hvordan det gikk med en investering ved å forholde seg til story’en.
Every few months it’s worthwhile to recheck the company story.
Peter Lynch fra One Up On Wall Street
I boken hans Beating The Street skriver han mer om sin halvårlig-checkup.
The six-month checkup is not simply a matter of looking up the stock price in the newspaper, an exercise that often passes for Wall Street research. As a stockpicker, you can’t assume anything. You’ve got to follow the stories. You are trying to get answers to two basic questions: (1) is the stock still attractively priced relative to earnings, and (2) what is happening in the company to make the earnings go up?
Peter Lynch fra Beating The Street
Here you can reach one of three conclusions: (1) the story has gotten better, in which case you might want to increase your investment, (2) the story has gotten worse, in which case you can decrease your investment, or (3) the story’s unchanged, in which case you can either stick with your investment or put the money into another company with more exciting prospects.
En stor utfordring du vil møte som investor er et uforsigbart marked. I perioder vil aksjeprisen falle og negative nyheter vil pryde nyhetsbildet. Dette er krevende. Men i perioder vil aksjeprisen stige og positive nyheter regjere.
Uansett hvor pendelen er for øyeblikket, så er det story’en som er viktig.
Peter Lynch påpeker at den største feilen investorer gjør, er å fokusere på aksjeprisen. Både når den går ned og når den går opp.
Confusing the price with the story is the biggest mistake an investor can make. It causes people to bail out of stocks during crashes and corrections, when the prices are at their lowest, which they think means that the companies they own must be in lousy shape. It causes them to miss the chance to buy more shares when the price is low, but the company is still in terrific shape.
Peter Lynch fra One Up One Wall Street
Don’t become so attached to a winner that complacency sets in and you stop monitoring the story.
Peter Lynch fra One Up One Wall Street
Hvis det er noe du kan lære fra Peter Lynch, så er det viktigheten av å sette seg inn i story’en til selskapet.
Hvis du ikke klarer å holde en 2-minutters pitch til hunden din om en potensiell investering, så er det sannsynligvis et bevis på at du ikke kjenner den godt nok.
Dermed er det nok dumt å satse penger på det.