Røde Flagg
Et rødt flagg er en indikasjon på en utfordring. Denne listen er ment som inspirasjon ved analyse og investering i aksjer. Bruk de du mener er hensiktsmessig til din egen analyseprosess og investeringsstrategi.
🚩 Hensynsløs ekspansjon
Selskapet investerer mye langt utenfor kjernevirksomheten i håp om å få vekst i salget.
🚩 Lav resultatkvalitet
Selskapet sliter med å konvertere inntjening til faktisk penger inn i kassa. Måles med Cash Conversion. Lær mer om det i nettkurset om kontantstrømoppstillingen.
🚩 Endring i nøkkeltall
Ledelsen endrer hvilke nøkkeltall de fokuserer på og/eller endrer definisjonen av de.
🚩 Gjelden øker
Selskapet tar på seg stadig mer gjeld uten at det medfører økende inntekt eller resultat.
🚩 Kranglefant
Ledelsen krangler med konkurrenter, shortselgere, negative analytikere eller andre som peker på negative aspekter ved selskapet.
🚩 Nøkkelansatte slutter
Flere nøkkelansatte slutter uten god forklaring.
🚩 Ufeilbare
En ensidig positiv vinkling om selskapets operasjoner fra ledelsen. Innrømmer aldri feil eller utfordringer.
🚩 Skrytepave
En leder som kun skylder på eksterne faktorer som råvarepriser, krig, corona, valuta og lignende når det går dårlig, men skryter av egne ferdigheter når det går bra.
🚩 Inntekt øker, men...
Inntekten øker, men marginene (buttomargin, driftsmargin og resultatmargin) faller og faller.
🚩 Kredittslave
Stadig fullstendig utnyttet eller overtrukket kassekreditt.
🚩 Endrer målestokken
Selskapet flytter stadig på målene når foregående mål ikke blir nådd. Undersøk målene for 2, 3, 4 og 5 år siden. Er de nådd, er de blitt endret?
🚩 Shortinteresse
Det er høy short interesse i aksjen. Sjekk short registeret fra Finanstilsynet.
🚩 Varelageret øker
Stadig økende varelager. Klarer ikke selskapet selge produktene sine?
🚩 Aksjekapital
Selskapet må stadig hente fersk aksjekapital.
🚩 Kundefordringer øker
Stadig økende kundefordringer. Klarer ikke selskapet få inn penger fra kunder?
🚩 Ledelsen eier ikke aksjer
Svært lav eierandel blant ledelsen.
🚩 Selektiv kommunikasjon
Ledelsen er selektiv når det kommer til å vise endringer fra kvartal til kvartal og år til år (viser kun de beste endringene og unngår å presentere de dårlige).
🚩 Buzzwords
Selskapet endrer navnet sitt for å inkludere buzzwords. I tillegg bruker det store ord og buzzwords i sin kommunikasjon til investorer.
🚩 Regnskapspraksis
Selskapet endrer regnskapsføringsprinsipper jevnlig.
🚩 Aggressiv inntektsføring
Selskapet inntektsfører salg lenge før produktet eller tjenesten faktisk leveres.