Hva du ser etter

Under en analyse av resultatrapporten prøver du å si noe om tilstanden til selskapet.

  • Hvordan er utviklingen
  • Er det noen indikasjoner på utfordringer
  • Hvordan er kvaliteten på inntektene
  • Leverer de gode, dårlige eller midt på treet prestasjoner

En viktig brikke for å gjøre dette på en god måte, er at du kjenner selskaper godt. Du må blant annet å ha innsikt i forretningsmodellen, bransjen og strategien. Det er vanskelig å bedømme noe du ikke kjenner.

Her er en oppskrift du kan følge for å bli kjent med selskapet på noen timer.

Som en ukjent skog

Aksjeanalyse er som å gå opp en ny sti i en tett skog du aldri har vært i før.

Start med å få et overblikk over skogen.

Estimert tid: 1-2 timer.

Les en årsrapport, kvartalsrapport og gå gjennom siste selskapspresentasjon. Dette er førstehåndsinformasjon om selskapet. Ta notater og marker ting du vil se nærmere på.

Målet i starten er å forstå blant annet hvordan selskapet tjener penger og hva selskapet består av.

  • Er det et lite eller stort selskap?
  • Gjør de mye forskjellig eller en ting?
  • Hva selger de og hvem kjøper?
  • Hvordan tjener de penger?
  • Hva holder de på med idag?
  • Hva er visjonen og målet?

Plutselig vet du hva slags trær, dyr og planter det er i skogen, og om du har lyst til å undersøke skogen nærmere.

Virker selskapet uinteressant går du videre til et annet.

Andre sin sti i samme skog

Se om noen andre har gått opp en sti i samme skog.

Estimert tid: 1-2 timer.

Gå til Google og søk etter analyser og kommentarer på selskapet. Hva fremhever de? Hva er gjengs oppfatning?

Målet er å få innsikt i åpenbare muligheter, utfordringer, styrker og svakheter rundt selskapet. Ikke godta alt du leser som fakta eller riktig. Du prøver bare å få enda bedre innsikt i hva som kan lure i skogen.

På 2-4 timer har du plutselig et godt bilde av situasjonen. Du har et kart over skogen som er markert med bekker, tuer, planteliv, dyreliv og avstand.

Gjør din vurdering

Nå kan du regne ut nøkkeltallene vi gikk gjennom tidligere. Hva forteller de deg?

Mål selskapet mot konkurrerende selskaper og mot strategien og målet selskapet har.

  • Har selskapet noen uttalte finansielle mål du kan måle mot?
  • Er selskapet i en vekstfase, men vokser ikke?
  • Prøver selskapet å forbedre marginene, men klarer ikke?
  • Sliter selskapet med å tjene penger, men konkurrentene klarer det?
  • Er det noen spesielle utfordringer som tynger selskapet?
    • Er de midlertidig eller langsiktige?
    • Selskapsspesifikke eller for alle i bransjen?
  • Er inntektene risikable?
    • Har selskapet en stor kunde eller mange?
    • Er det enkelt for konkurrenter å ta inntekt fra selskapet?
    • Er det et voksende eller krympende marked for selskapets produkter?

Nå er du på god vei. Det er noen prinsipper du bør følger, la oss gå gjennom de.

Nettsiden bruker informasjonskapsler for Ã¥ samle data og øke brukervennligheten.  Les mer