Under en analyse av resultatrapporten prøver du å si noe om tilstanden til selskapet.
En viktig brikke for å gjøre dette på en god måte, er at du kjenner selskaper godt. Du må blant annet å ha innsikt i forretningsmodellen, bransjen og strategien. Det er vanskelig å bedømme noe du ikke kjenner.
Her er en oppskrift du kan følge for å bli kjent med selskapet på noen timer.
Aksjeanalyse er som å gå opp en ny sti i en tett skog du aldri har vært i før.
Start med å få et overblikk over skogen.
Estimert tid: 1-2 timer.
Les en årsrapport, kvartalsrapport og gå gjennom siste selskapspresentasjon. Dette er førstehåndsinformasjon om selskapet. Ta notater og marker ting du vil se nærmere på.
Målet i starten er å forstå blant annet hvordan selskapet tjener penger og hva selskapet består av.
Plutselig vet du hva slags trær, dyr og planter det er i skogen, og om du har lyst til å undersøke skogen nærmere.
Virker selskapet uinteressant går du videre til et annet.
Se om noen andre har gått opp en sti i samme skog.
Estimert tid: 1-2 timer.
Gå til Google og søk etter analyser og kommentarer på selskapet. Hva fremhever de? Hva er gjengs oppfatning?
Målet er å få innsikt i åpenbare muligheter, utfordringer, styrker og svakheter rundt selskapet. Ikke godta alt du leser som fakta eller riktig. Du prøver bare å få enda bedre innsikt i hva som kan lure i skogen.
På 2-4 timer har du plutselig et godt bilde av situasjonen. Du har et kart over skogen som er markert med bekker, tuer, planteliv, dyreliv og avstand.
Nå kan du regne ut nøkkeltallene vi gikk gjennom tidligere. Hva forteller de deg?
Mål selskapet mot konkurrerende selskaper og mot strategien og målet selskapet har.
Nå er du på god vei. Det er noen prinsipper du bør følger, la oss gå gjennom de.