Tommelfingerregler ved verdsettelsesnøkkeltall

(1) Et høyt verdsettelsesnøkkeltall signaliserer at markedet forventer vekst i selskapet. De er villige til å betale en høy sum for selskapet idag siden de forventer at selskapet vil vokse fremover.

(2) Et lavt verdsettelsesnøkkeltall signaliserer at markedet forventer en forverring i selskapet. De er ikke villig til å betale noe særlig for selskapet idag siden de forventer at selskapet vil gjøre det dårlig fremover.

Se for deg at du blir spurt om å investere i et privat selskap i dagligvarebransjen. Så langt har selskapet vokst kraftig. Samtidig har du informasjon om at selskapet mister kunder på grunn av elendig service, og i tillegg skal en stor konkurrent slå seg opp i samme området. I det tilfellet er ikke du villig til å betale en høy sum i forhold til historisk resultat siden du vet at resultat vil falle fremover. Dermed tilbyr du en lav pris i forhold til siste års resultat, og det utgjør en lav P/E. Nettopp på grunn av forventningene dine. Aksjemarkedet oppfører seg på samme måte.

(3) I perioder med euforiske markeder vil verdsettelsesnøkkeltall være høye.

Euforisk markedet: Et marked med svært høye forventninger og lite fokus på risiko.

(4) I et deprimert eller fryktfullt markedet vil verdsettelsesnøkkeltall være lave.

(5) En viktig del av jobben til en investor er å investere i selskaper som er attraktivt priset i forhold til fremtidsutsiktene. Så når markedet er euforisk eller deprimert, bør vi stille oss spørsmålet, har markedet rett? Overvurderer eller undervurderer markedetet fremtidsutsiktene? Er selskapet i en midlertidig krise eller opptur som markedet overvurderer?

Ta kontakt med oss

Bruk skjemaet under. Vi svarer så raskt som mulig 🙂