Momentumtrading er en strategi hvor man forsøker å tjene penger på aksjer som er inne i en trend. Man stoler rett og slett på at «The trend is your friend» og kjøper aksjer som er i en positiv trend, før man selger når det ser ut som aksjen har nådd toppen og mistet momentumet.
Denne strategien krever flere ferdigheter, blant andre evnen til å analysere grafer og se på tekniske indikatorer for å skjønne når man skal kjøpe en aksje, hvor lenge man skal holde på den, og når det er tid for å kvitte seg med den.
En trend kan oppstå av ulike grunner. For eksempel kan et selskap legge frem en positiv kvartalsrapport som gjør at aksjekursen stiger kraftig fordi den overgikk forventingene til markedet. Det kan også skje dersom det kommer positive nyheter, for eksempel at selskapet har inngått et nytt samarbeid eller at en analytiker har oppgradert sin anbefaling av aksjen.
Samtidig trenger det ikke nødvendigvis være en katalysator som utløser trenden, det kan også være tekniske årsaker. Med bruk av teknisk analyse kan man oppdage dette ved hjelp av mønster og indikatorer som andre investorer ikke kan se.
Tesla er en aksje som har hatt et positivt momentum i lang tid, men det kan også oppstå på kort sikt. Grafen over viser kursutviklingen til Tesla i oktober 2021. Mot slutten av måenden kom det positive nyheter om at bilutleieselskapet Hertz har bestilt 100 000 ny Teslaer, noe som markedet åpenbart satte pris på. I etterkant har det positive momentumet fortsatt.
Selskapet Upstart (handles på Nasdaq-børsen i USA) er et annet eksempel på en aksje med positivt momentum. Aksjen steg kraftig etter at de presenterte en kvartalsrapport i august som slo analytikernes estimater. I etterkant oppgraderte flere analytikere aksjen, for eksempel endret store meglerhus som Citigroup og Barclays til en kjøpsanbefaling av aksjen på bakgrunn av rapporten.
Dette momentumet førte til at aksjekursen mer enn doblet seg på to måneder som man kan se i grafen under.
Et åpenbart spørsmål dukker opp når man ser disse eksemplene. Når skal man selge seg ut?
Ingenting vokser inn i himmelen og en trend kan brytes like fort som den startet. Det er en ekstremt vanskelig øvelse å «time» markedet. Hvis en aksje har gått oppover en god stund og du nå har identifisert denne trenden og vil kjøpe aksjen, har du samtidig gått glipp av mye profitt i perioden hvor trenden ble formet.
På samme måte dersom en aksje stiger etter at selskapet har lagt frem en god kvartalsrapport, kan mye fortjeneste være tapt om man ikke er klar til å investere i det samme øyeblikket markedet finner ut om rapporten.
Som med alle andre aksjestrategier må man også her akseptere noen tap og gå videre. Om det viser seg at man gjort en dårlig investering, enten om man bommer på en trend eller tror markedet vil reagere annerledes på en nyhet, kan det være lurt å selge seg ut fort.
Hvis man nekter å innse egne feil og holder på aksjen i håp om han den går opp på et tidspunkt kan det bli et større tap i lengden, for ikke å snakke om alternativkostnaden ved å ha penger i en dårlig aksje.
I både kortsiktig trading og langsiktig investering er det en god egenskap å kunne innrømme feil og komme seg videre.
Konklusjonen er at momentrumtrading er en strategi hvor man forsøker å utnytte en trend eller et momentum som kan oppstå i en aksje av forskjellige årsaker. Det krever at man følger nøye med på hva som skjer i markedet og kan bruke teknisk analyse til å forstå når en trend oppstår og når den blir brutt.
I det lange løp er momentumtrading en vanskelig øvelse som krever mye kunnskap og erfaring, men det er fullt mulig å tjene gode penger om du er villig til å tilegne disse ferdighetene.
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å samle data og øke brukervennligheten. Ved å bruke nettsiden og innholdet godtar du dette. Les mer